پیوند  سلولهای جزایر لانگرهانس برای  پانکراتیت مزمن

 11 دسامبر  2014-  بمنظور کاهش درد  شدید پانکراتیت مزمن  و جلوگیری  از ابتلا به دیابت می توان سلولهای سازنده ی انسولین خود بیمار (سلولهای جزایر) را پس از جراحی پانکراس به بیمار پیوند زد.

 پانکراتیت مزمن چیست؟

پانکراتیت مزمن یا  CPدرنتیجه ی التهاب بوجود می آید و می تواند  به آسیب های غیر قابل  برگشتی  بیانجامد  و منجر به از بین رفتن عملکرد  پانکراس شود.

بمنظور کمک به بیمارانی که از چنین دردهای شدید شکمی رنج می برند می توان با روشهای تهاجمی پانکراس یا بخشی از آن را برداشت.

نتیجه ی برداشتن تمام پانکراس ابتلا به دیابت خواهد بود زیرا سلولهای تولید کننده ی انسولین  دیگر وجود ندارند که بتوانند  انسولین  مورد نیاز فرد را ترشح  کنند اما راه حل دیگر برای حفظ مقدار قند خون بیمار  پس از جراحی برداشتن پانکراس، پیوند  جزایر اتولوگ یا AITاست.

پیوند جزایر اتولوگ

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا درلس آنجلس در فاصله ی زمانی مارچ 2007 تا دسامبر 2013 این پیوند  را بروی 9 بیمار مبتلا به پانکراتیت (5 نفر از آنها  مرد بودند) انجام دادند.

پیوند جزایر اتولوگ در 8 نفر از 9 بیمار موردنظر با موفقیت همراه بود، دو نفر از این بیماران نیازی به تزریق انسولین نداشتند، یک نفر از آنها  به دوز پائینی ازانسولین نیاز داشته اما همه این افراد  دو ماه  پس از جراحی درد بسیار کم شکمی داشتند  یا اصلاً دردی نداشتند.

 نویسندگان مقاله نتیجه گیری نمودند برداشتن پانکراس همراه با پیوند جزایر اتولوگ برای بیمارانی که  از پاتکراتیت مزمن رنج می برند یک جایگزین نهایی، بی خطر وموثر است که به کاهش دردهای ناتوان کننده  و جلوگیری از ابتلا به دیابت  پس از جراحی کمک میکند، در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا بسیاری از بیماران مبتلا به  CPبه این روش  دسترسی  دارند و از فواید  آن بهره مند  می شوند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2014/dec/islet-cell-transplantation-solution-for-chronic-pancreatitis-93757253.html